2017. március 7., kedd

Koppenhága-Malmö utazás

Öresund-híd, amely összeköti Malmöt és Koppenhágát
utunk legfőbb úticélja

Az egész úgy kezdődött, hogy random módon találtam nagyon olcsó repjegyet Malmöbe a Wizzairnél, kerek 5.824,-Ft-ért. Le is foglaltam gyorsan, majd abban bízva, hogy osztozhatok a szállás brutális költségén és jó társasággal utazhatok feldobtam az információt a Facebookomra. Pár nap alatt hatan csatlakoztam hozzám! 😃
Mivel március 1-jén vizsgáztam, így vajmi kevés időm maradt információgyűjtésre, de szerencsére az útitársak is szolgáltattak némi alappal, így könnyebb dolgom volt.

A terv röviden: szombaton érkezés Koppenhágába (1 éj), vasárnap este át Malmöbe (2 éj).
Szombaton 10:50-kor indult a gépünk és 12:40-re érkeztünk Malmöbe, innen a Wizzair transzferével utaztunk rögtön Koppenhágába. Az út egy óra, és a központi pályaudvar mellett tesz le. A szállást Airbnb-n foglaltuk, és innen kb. 10 perc sétára volt és a dán árakhoz képest viszonylag olcsón megúsztuk. A szállás pozitívuma a jó elhelyezkedése, és bár jeleztük hogy heten leszünk az egyébként 6 férőhelyes lakásban, ki is fizettünk plusz egy embert, amiért cserébe a tulaj ígért matracot, ez mégsem volt. Kissé szűkösen, de elfértünk, de nem volt elég párna meg takaró, ágyneműhuzat meg semmi. Volt viszont jófajta Chivas Regal, és bár ki volt írva, hogy nem lehet semmit fogyasztani, mi azért megkóstoltuk (én kihagytam, nem az én világom, de másnap a kamrában találtam Jägert, azt megcsapoltam 😄 ).

Bicikli- és gyalogút
Érkezés után gyors le- és kipakolás és már indultunk is befele. Mivel 24 vagy 72 órás jegyet lehet tömegközlekedésre venni, az első napra sétát terveztünk, és csak vasárnapra megvenni a 24 órás jegyet
(80 DKK, City Passnak hívják, a Koppenhága kártya 51€ 24 órára, ami szerintem indokolatlanul sok, hacsak nem akarja valaki végigjárni a koppenhágai múzeumok mindegyikét, amiből mi egyet sem terveztünk megnézni).

Szállás opció a vizen
Szemben a Christiansborg (jobb oldal)

Az első félnapos terv az volt, hogy végigsétálunk a parton Copenhagen Street Food felé, gondolván, hogy addigra kellőképpen éhesek leszünk, majd visszafelé látogatás Christianiaban, és onnan haza.

Biciklik mindenhol

Úton a Street Food fele ilyen
csodákat is látni

Csoportkép
Így készült az így készült
Így készült a csoportkép

A Street Food bejárata előtt
Copenhagen Street Food
a régi Papírgyár épületében
A hiba abban volt, hogy mivel néhányan szeretünk sokat és sokáig fotózni, mire odaértünk Street Foodhoz már besötétedett, és sötétedés után nem javasolt Christiania fele menni turistaként. Így sajnos nekünk ez átcsúszott másnapra. Ehelyett átsétáltunk a belváros felé, a Nyhavn-hoz, ami este kevésbé látványos, de meglehetősen forgalmas, főleg a város többi részét figyelembe véve. Fagyi, kávé, churros, gofri mindenfelé.

a Papírgyárral szemben a parton
fényjáték
A hétfős társaság hol szétvált, hol összetalálkozott, ezúttal én csapódtam az egyik felétől a másikig, ettünk egy kis churrost 😋, ami brutál jó, csak ha rajtam múlna a kis papír tölcsérből folyna ki a csokiöntet. Mi a part mentén kezdtünk hazasétálni, hogy megnézzük a Black Diamondnak becézett királyi könyvtárat, ami állítólag este szép, bár a források nem voltak teljesen meggyőzőek... nem véletlenül, nincs kivilágítva, szóval a Black Diamond este inkább csak Black, semmint Diamond. Ezalatt a fél nap alatt eszméletlen sokat sétáltunk, de én mondjuk nagyon sajnáltam volna 24 koronát (cca. 1.000,-Ft) kidobni egy vonaljegyért, így bár volt a társaságban egy kis hiszti, én ragaszkodtam ahhoz, hogy én bizony hazasétálok. Ettől aztán mindenki sétált, bár kötve hiszem, hogy nagyot nőttem ettől a szemükben. Hazaértünk, elkezdtünk sorban egymás után fürödni, 7 embernek kellett egy fürdőn osztoznia, ami még ráadásul egyben is volt a wc-vel.

Csillag alakú katonai
erőd
A kishableány
A katonai erőd belülről
Másnap reggel eleve két turnusban indultunk el, a koránkelők és a nemkoránkelők. Megvettük a napijegyet, és busszal felmentünk rögtön a Kishableány szobor felé, ez az 1A busszal megközelíthető a Central Stationtől. Ha leszállás után nem a part fele megyünk rögtön, akkor átsétálhatunk a csillag formájú katonai erődön, ahol nagyon helyes házak vannak. Sokak szerint a Kishableány szobor csalódás, de nem tudom, mit várnak egy szobortól, amit egyébként már a neten láttak mindenféle szögből. A szobor olyan mint a képeken, nekem nem volt csalódás, de tény, hogy ez csak amolyan „must see”. A kishableány történetét bizonyára mindenki ismeri, a szobrát Edvard Eriksen készítette, melynek alakját saját feleségéről mintázta és a városnak ajándékozta, ahol a legfőbb látnivaló lett! Innen a parton visszafele sétálva hadihajókat találunk, majd a Gefion szökőkutat nézhetjük meg, ami nyáron biztos látványos, ilyentájt viszont sajnos a kút nem szökik. 😞

Christiania bejárata
Kreatív
Ezek után Christiania felé vettük az irányt, így délelőtt ugyan nem volt nagy élet, de így legalább lehetett fotózni. Ahogy vártuk, sorra kínálták a különböző kábítószereket, volt, aki fél kiló marihuanát készült épp kipakolni, de gyakorlatilag bármit be lehet szerezni. Délelőtt félelmetesnek épp nem mondanám, de este nem térnék vissza. Kicsit úgy néz ki ez a rész, mintha a Táblás köz környékén sétálnánk, kis házak még kisebb kerttel, némelyik udvar tele lommal és szeméttel, némelyiknél kreatív kezek nyoma. A házfalak graffitikkel díszítve (Filatorigát feeling), és ezek nem is rosszak. Újrahasznosítotható szemétből épült köztéri szobrok, kis terek, ahol a saját maguk készítette kézműves dolgokat árulják, és természetesen a dohányzáshoz és füvezéshez szükséges trombitákat és egyebeket.
Újrahasznosított műremek

Szabadság szobor másképp

Graffiti

"You're now entering the EU"
kijárat
Helyi piac

Őrségváltáshoz zenekar
Mi a parton sétáltunk vissza, majd busszal a Christiansborg felé vettük volna az irányt, ha nem felejtünk el leszállni, és mivel nem volt több időnk, mert délre az Amalienborghoz igyekeztünk megnézni az őrségváltást, ezért Christiansborgot visszafele menet megnéztük a buszról és nyugtáztuk, hogy ennyi elég is volt belőle. Elértük az Amalienborgot, és próbáltuk kitalálni, hogy mégis hol lesz az őrségváltás, mert a teret a palota négy egyforma épülete veszi körül, mindezt úgy, hogy már esett az eső, de egészen addig míg rendőrök el nem kezdték terelni az emberek, nem derült ki. Nagyszerű helyet sikerült kifognunk, pont az árkáddal szemben, ami a legjobbnak bizonyult, mert az utca végéről érkezik a zenekar. Maga az őrségváltás nem volt semmi extra, aki valaha látott már ilyet, annak nem lesz újdonság.

Az őrségváltás után elsétáltunk a Márványtemplomhoz (amit én valamiért következetesen Márványmúzeumnak hívtam 😊), itt kettéváltunk volna, mert ketten siettünk a wc-hez, ketten meg be akartak menni, de miután a templom mindkét oldalán zsákutcába futottunk építkezés miatt, ezt égi jelnek tekintettük, és végül bementünk mi is a templomba. Így négyen együtt indultunk tovább a Kongens Nytorv téren található Magasin du Nord fele, ahol wc-t reméltünk. Volt is! Maga a pláza elég poshnak tűnt, úgyhogy sok időt nem töltöttünk bent, de jólesett egy kicsit átmelegedni. A térről nyílik az Ostergade, ahol egy szuvenír bolt található, ahol rádöbbentünk, hogy méregdrága minden ajándéktárgy. Az utcában találtunk egy gofrist, meg a végén a térnél egy hot-dogost, így mindenki kénye-kedve szerint elégítette ki alapvető szükségletét.

Nyhavn - nyáron naplementében biztos szebb
Mivel a tér másik feléről indul a Nyhavn, ezért arra vettük az irányt, hogy nappali fényben is megcsodáljuk. Az időjárásból egyértelmű volt, hogy amolyan képeslap kinézetű naplementés színes városnéző hajó, de figyelni kell, mert bár a legtöbb utat 80 koronáért kínálják, a part mentén a csatorna jobboldalán van egy társaság, aki ugyanazt kínálja 40 koronáért. Itt szakadtam el a többiektől, mert hárman hajókázni vágytak, én viszont már egyáltalán nem vágytam rá, és a part túloldaláról láttam mindent, amit akartam. Így szétváltunk, én eldöntöttem, hogy elindulok a Round Tower fele (majd a végcél a Torvehallern, vagyis Food Market volt), és felhívtam tesómat, hogy ő merre jár. Kiderült, hogy ő is épp a Round Towerhöz megy, és nem is vagyunk messze egymástól, de ő már közelebb van, én viszont tempósabb sétát nyomok, úgyhogy a Towernél találkoztunk. Látni lehetett a várost rendesen, de azért ebben az időben mégsem volt annyira érdekes, bár 25 koronát nem sajnáltam érte, és itt is volt wc (ez városnézés során mindig kritikus pont). A Towertől tovább sétálva felfele egy térre érkeztünk, ahol pékségek sora, és egyszer muszáj is volt kipróbálni az igazi Danish Pastry-t! Választottunk egy extra nagy habos epres csodát közösen, amiben nem is csalódtunk!
Epres, habos ízorgia
házas képünk tuti nem lesz, azért megtettük, amit lehetett, és közben az eső is elállt. Nyhavn-tól indul a legtöbb

Felsétáltunk a Torvehallernhez, közben a hajókirándulósok is bejelentkeztek és felénk vették az irányt. Együtt körbesétáltunk, és bár szép-szép, nem olcsó, venni nem vettünk semmit, de látványnak jó volt. Ezután vissza kellett mennünk a szállásra a cuccainkért, mert már megérkeztek a következő lakók, úgyhogy felvettük a hátizsákokat, és innen már csak a buszhoz mentünk.

Koppenhágából Malmöbe többféleképpen is el lehet jutni, és bár mi is favorizáltuk volna a vonatot, hogy azt is kipróbáljuk, de a Flixbusnál 5 euróért találtunk buszjegyet, így győzött a budget.
Malmöben a Centralstationön rakott le a busz, innen megvolt, hogy milyen busszal kell a szállásra menni, csak az nem, hogy jegyet hogyan vegyünk. Mi rögtön napijegyet szerettünk volna, de kiderült, hogy azt ilyenkor már nem lehet (20:15-re ért a busz vasárnap). Úgyhogy vettünk fejenként két vonaljegyet, mondván egy kifele, meg egy holnap befele, mert ezek után nem tudtuk mire számítsunk. Megérkeztünk a szállásra, ami szuper volt. Messze felülmúlta a koppenhágai szállást és mégis sokkal olcsóbb volt, kényelmes elfértünk, kellemes konyha, bármit használhattunk, hatalmas TV (bár ezt sosem kapcsoltuk be), nagy erkély, csendes, jól megközelíthető helyen.

Reggel az első meglepetés a buszon ért minket, ugyanis a buszvezető megnézte a jegyet, és közölte, hogy nem jó, mert előző nap vásároltuk!? Végül előadtuk a hülye turistát (akkor adjon napijegyet, nem tudott, akkor most fizessük ki újra a jegyet?!), és így felengedett külön jegy nélkül – a társaság másik fele sokkal szerencsésebb volt, mert aznap minden buszon azt a jegyet használták, amit előző nap vettünk, így nekik napijegy sem kellett. 😤

Szt. Péter templom
Szt. Péter templom belülről
A sétánkat a Szt. Péter templomnál kezdtünk, ami bár elvesztette eredeti formáját, így is nagyon szép. A templomot körbe freskók díszítették, de a XVI. században a freskókat fehérre meszelték, majd az 1850-es években teljesen megsemmisítették. Egyedül a Kereskedők kápolnája őrizte meg a freskókat, ezt a bejárattól, az oltárral szemben állva, balra hátul találhatjuk. Nekem személy szerint fehérre meszelve is tetszik, mert igazi szép fehér, és egyszerű eleganciát kölcsönöz a templomnak. Nincs agyondíszítve, semmi giccs, a gyönyörű és hatalmas orgonát a bejárat felett láthatjuk. A Szt. Péter templomtól elsétáltunk a főtérre, sajnos a  Városháza épp felújítás alatt áll, de azért akadt így is egy-két szép ház. A főtérhez közel található a Lilla Torg, tele tipikus bajoros házakkal, amiről nekem rögtön Nürnberg jutott eszembe.
Lilla Torg

"élve eltemetett Bambik"

egy messzi szélmalmot, így arra vettük az irányt. Jobbkéz fele látszik a Malmöhus épülete, de ez nekünk már messziről is teljesen érdektelen volt.

Nils Holgersson
Még a liftben is jót
mulattunk

A szélmalomhoz egész közel sétáltunk, innen pedig vizes, parkos, kacsás, libás, sirályos részen át (ahol még Nils Holgerssont is megtaláltuk Mártonnal, Kákalaki Akkával és Gunnerrel – na jó a vadludakat csak tippelem) a Kronprinsen felé (Regementsgatan 52), mert ott a 26. emeleten van egy étterem, ahonnan látható az Öresund és a Turning Torso is. Egy a gond, hogy csak üvegen keresztül! 😞 Mert anno 20 éve valaki leugrott onnan... shit happens. A felszolgáló nagyon kedves volt, mondta, hogy van egy dohányzó erkély, ami ugyan be van rácsozva, de nincs üveg. Négyből ketten dohányzunk, szóval meg is kerestük. Csak azt felejtették el mondani, hogy az a másik irányba néz! 😃
 De ha már itt voltunk, ebédidőben, a menü tetszett, és bár nem szántunk rá annyit, amennyibe került végül, de úgy gondoltuk, egyszer belefér (erről az ebédről a végén írok egy összesítőt, hogy mi mennyibe került). A kaja nagyon finom volt, és végül is élveztük.

A ház földszintjén plázaszerű üzletek, az egyikben sikerült megvenni a napijegyet, és busszal mentünk tovább a Centralstationre, onnan pedig sétával a St. Gertrud városrész fele, ahol XVI-XIX. századi csodás kis épületeket reméltünk látni, de ebben csalódnunk kellett. Lehet, hogy az épületek abból a korból származak, de különlegesen szépnek nem nevezném őket.
Az egyedüli, ami megfogott minket az egy Csollány Szilveszterre emlékeztető tornász szobra volt gyűrűn, két ház közé kifeszítve. Innen pár perc sétával elérhető az Ebbas hus, amely Malmö legkisebb háza. Bemenni sajnos nem tudtunk, kívülről annyira nem volt érdekes, de tény, hogy pici és cuki. A főtér fele sétáltunk vissza egy másik útvonalon, így még egy érdekes szoborcsoportot találtunk, egy kis zenekart. A főtéren pedig találtam fotótémát Zsombinak, egy vagány BMW képében. 😍

Duplacsuklós autóbusz

Terv szerint irány a partmenti világítótorony, az odavezető úton eltérő érdekeltségek miatt négyen háromfele szakadtunk, én belefutottam egy pisztolyszoborba, aminek a csöve meg van csomózva ("non-violence", majd elsétáltam a világítótoronyig, vissza a Centralstation fele pedig megcsodáltam a postaépületet. Tervben volt még erre a napra az Öresund meglátogatása, és mivel a többiekről nem tudtam, hogy merre vannak, és meddig tart még nekik, míg körbejárják, az idő (már ami a sötétedést illeti) erősen ellenünk dolgozott, úgy döntöttem, hogy én elindulok a híd felé. A Centralstationön WC látogatás (10 SEK), és kifele jövet össze is futottunk egymással, felszálltunk a 4-es buszra, csak épp nem néztük hova megy. Úgy derült ki, hogy rossz irányba haladunk, hogy tesómmal SMS-eztünk, megírta, ők hol vannak, és meg akartam nézni térképen, hogy mennyire vagyunk egymástól! 😅
 Leszállás, másik oldal, busz jön, hamarabb átszálltunk a 34-esre, ami Limhamnsvägenbe vitt.

Nagy nehezen odaértünk, de a fényviszonyok fotózáshoz nem kedveztek. Lőttünk néhány képet, de innen még elég messze is volt a híd, mi pedig a lábáig terveztünk elmenni, de ennek este már nem volt értelme. Irány vissza a buszhoz, visszafele leszálltunk a Stadionnál vásárolni (sört mindenekelőtt, mert ezt nem lehet akárhol és akármeddig vásárolni!), majd irány a Turning Torso, ami bár látványos volt még így is, de nem volt ideális fotózni (azért lőttünk fejenként 10-20 képet, hogy hátha mégis... 😵), és még meg akartuk nézni az „élve eltemetett Bambikat”, mert látszólag este kivilágítást kaptak, de már elszállt az összes energiánk, így hazamentünk, söröztünk, vacsiztunk, és elterveztük, hogyan is fogunk másnap reggel 5-kor kelni, hogy eljussunk az

az Öresund lábánál
Öresund lábához, majd egy mólóhoz, ahonnan a Turning Torso jól látszik, vissza a Centralstationhöz és a pisztolyszoborhoz (a többieknek ez kimaradt), majd egy ottani szuvenírboltba (na ez egészen jó volt, jó árakkal, ajánlom!), és még egy utolsó pillantás egy helyes házra, aminek az ablakait mentőöves minta veszi körül. Az Öresundhoz baromi hosszú gyalogút révén lehet eljutni, de bőven megéri.
Öresund panoráma
Még ilyen silány időben is hatalmas látvány, nagyszerű érzés, és végtére is gyakorlatilag ezért jöttünk! A Turning Torsoról már nem mondható ez el ennyire, a környezete elég lehangoló.
Öresund selfie

A Centralstationön megvettük a jegyet a Flygbussarna járatára, a 11:05-ös busszal irány a reptér! Itt találkoztunk össze a társaság többi tagjával!

Eseménytelen felszállás, a gép elejében voltak bőven ülőhelyek, így mellém becsatlakoztak ketten, és mérhetetlenül jól szórakoztunk a hazaút nagy részén.
Leszállva szerettünk volna még egy csoportos selfiet, de a társaság egyik fele előrement, így négyfős selfie lett.

Összességében nagyszerű kirándulás volt, még akkor is, ha az idő nem volt teljesen ideális, illetve voltak részek, amik kimaradtak, mert szezon előtt jártunk (pl. a Tivoli Koppenhágában). Malmöre akár elég is lehet 1,5 nap, de mi sokat fotóztunk is, Koppenhágára viszont biztos, hogy több kell 1,5 napnál, ott szerintem még 1,5 napot elbírtunk volna tölteni, természetesen sokkal több pénzzel. Koppenhága rettenetesen drága, Malmö sem nevezhető olcsónak, de vannak élelmiszerboltok elég sokáig nyitva, és Airbnb-s szálláson lehet főzni, ami mindenképp költséghatékonyabb, mint étteremben vagy utcán kajálni.

Terveim szerint Koppenhágába visszatérek majd Zsombival, mindenképp nyáron és elég pénzzel – gyerekkel nehezebb low budget utazni, Malmöbe inkább csak az Öresund lábához!

Főbb kiadások:

Repjegy:
Wizzair: 5.824,-Ft – januárban vettem

Szállás:
Airbnb: 9.710,-Ft/fő – Koppenhága, Centralhoz közel
Airbnb: 11.254,-Ft/fő/2éj – Malmö, Centraltól távolabb, de könnyen megközelíthető (ezt szívesen ajánlom bárkinek)

Transzferek:
Malmö Airport – Koppenhága, Wizzair transzfer: 100 DKK (~4.300,-Ft)
Koppenhága – Malmö, Flixbus: 5 EUR (~1.550,-Ft), itt volt némi kezelési költség is, de még mindig olcsóbb volt, mint a vonat
Malmö Central – Malmö Airport, Flygbussarna:
115 SEK (~3.800,-Ft), nincs más opció, de online előre megvéve "csak" 105 SEK, 4 fő esetén már lehet taxit találni, ami megéri, de mi ezzel nem foglalkoztunk

Tömegközlekedés:
Koppenhága: napijegy: 80 DKK (~3.440,-Ft), vonaljegy: 24 DKK (~1.000,-Ft)
Malmö: napijegy: 65 SEK (~2.145,-Ft), vonaljegy: 25 SEK (~825,-Ft)

Kaja:
Koppenhága: normál főétel: 80-120 DKK (~3.440-5.160,-Ft), utcán hot-dog: 28-35 DKK (~1.200-1.500,-Ft), churros-gofri: 35-50 DKK (35 a sima, minden feltét +5 DKK, ~1.500-2.510,-Ft)

Malmö: normál főétel: 100-160 SEK (~3.300-5.280,-Ft), a Kronprinsenben a büfé 99 SEK, de ez csak leves meg saláták, kenyerek, főételek (borjú hamburgerhús – nagyon jófajta – pürével 125 SEK, rántott hal krumplival, spárgával 159 SEK, halas-tengeri herkentyűs leves cucc – kicsit nehéz bekategorizálni – 125 SEK, ezekre jött fejenként 25 SEK büfé, így azt is fogyaszthattuk, és benne volt a kávé, fagyi, 0,33-as ásványvíz 34 SEK, pepsi 34 SEK).